maandag 7 september 2020

Taaie visserij!

De afgelopen weken waren ronduit taai, er zaten op tal van stekken zeker wel baarzen, maar het was bijzonder lastig om ze tot een aanbeet te verleiden. Tal van keren was er duidelijk beweging rondom de plug, en diverse malen zag ik zelfs de baarzen mee zwemmen met mijn oppervlakte pluggen, om dan een paar meter uit de kant rechtsomkeer te maken. Snelheid van binnenvissen veranderen, stop-and-go, wisselen van plug... niets werkte echt goed. Waarschijnlijk waren / zijn de baarzen volledig gefocust op (verschalende) krabben, en werden mijn pluggen grotendeels genegeerd. 

Ik heb wel baarzen weten te vangen, maar het was scholenbaars wat de klok sloeg, de grotere exemplaren, vanaf zo'n 50cm lieten zich niet verleiden. Niet dat het heel erg is overigens, het moet ook niet te gemakkelijk gaan, dit is nou net wat de zeebaars visserij zo leuk maakt, en als er dan toch een leuke baars geland kan worden dan is de voldoening groot. Zoals zondagochtend, wat weer een wat betere sessie was met zowaar een dikke baars van 53cm er bij. De baarzen worden al flink vet en sterk, een baars vanaf zo half in de 40 op licht materiaal geeft echt prachtige sport.

Het is inmiddels begin September, normaal gesproken moet nu de mooie najaarsvisserij beginnen. Ik houd nog even een slag om de arm of dat een goed najaar wordt of niet, de afgelopen jaren waren die wel vaker teleurstellend in de Oosterschelde. We zullen het gaan beleven.