zondag 12 augustus 2012

Een mooie ochtend

Wind uit de oosthoek, dood tij en een zon die hoog aan de heldere hemel staat; je kunt je betere condities voorstellen voor de zeebaarsvisserij. Enfin, het weer was fantastisch, dus toch maar naar de Oosterschelde gereden, overigens zonder enige verwachting op grootse vangsten; ik zei al tegen mijn vrouw toen ik wegging, dat het me al mee zou vallen als ik alleen al een enkele aanbeet zou krijgen. Met opkomend water gaan vissen en het eerste uur leek inderdaad een bevestiging te worden van mijn vermoedens; met tal van pluggen staan gooien zonder enig resultaat. Maar zoals al zo vaak meegemaakt, kan zeebaars behoorlijk onberekenbaar zijn; volledig onverwacht die heerlijk klap op mijn spinhengel en direct een gierende molenslip. Niet veel later kon een mooie baars worden geland die net door de 50cm tikte.


Hierna volgde een mooi anderhalf uurtje; regelmatig beet en een behoorlijk aantal zeebaarzen kunnen landen. Niet allemaal even groot, diverse veertigers, maar ook een aantal die de 50cm grens overschreden. De zeebaarzen worden duidelijk merkbaar sterker en sterker, zelfs de baarzen van begin 40cm geven al geweldige sport, en zeker op licht materiaal. Zoals gezegd, een mooi aantal baarzen kunnen landen, die overigens allemaal weer retour Oosterschelde zijn gegaan. Ik had behoorlijk wat pluggen in mijn tas gestopt, maar uiteindelijk kwamen alle baarzen op hetzelfde plugje, een Duo Tide Minnnow 125 SLD-F in de kleur H139. In je shirtje onder een stalende zon aan de waterkant en zeebaarzen die je plug belagen; wat wil je nog meer, het was een mooie ochtend aan de Oosterschelde.