donderdag 19 januari 2012

De start van mijn zeebaars blog

Een blog starten over het vissen op zeebaars, al weer een? Er is en wordt immers al zoveel geschreven en gediscussieerd over zeebaarsvissen; materialen, technieken, successen, bedreigingen, bijna teveel om op te noemen. Het antwoord is heel erg simpel, het is leuk om te doen, bloggen over je hobby die een zich ontwikkeld heeft tot een ware passie is fun!  Bovendien levert het een manier op om ook buiten het seizoen wat indringerder met je hobby bezig te zijn. Hier leveren  zeebaarsforums zoals bijvoorbeeld op Zeevisland en TheLureForum ook hun bijdrage, maar daar is er toch ook weer een afhankelijkheid van anderen. En het is nu eenmaal zo dat honderden de diverse posts lezen, maar dat slechts enkelen de moeite nemen om daadwerkelijk te reageren en hun stem te laten  horen in de diverse discussies.  Jammer, want om een levendige discussie te hebben, heb je hier natuurlijk wel deelnemers voor nodig.
Na een tijdje van twijfel start ik dus mijn blog. De twijfel zit in het mogelijk onbedoeld delen van informatie die op een verkeerde manier opgepakt zou kunnen worden; maar goed, daar moet ik dan maar een weg in vinden en wat voorzichtig zijn met foto’s en beschrijvingen. Maar de twijfel terzijde, een blog geeft je een manier om te schrijven over je hobby, voor jezelf -immers, met het op papier zetten van je ervaringen komen als het ware je zeebaarsbelevingen weer tot leven- en voor een ieder die het leuk vindt om te lezen, en degene die het niet leuk vindt, die leest het gewoon niet, zo simpel is het.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken, dit is de eerste post van mijn Oosterschelde Zeebaarsblog, een naam die gekozen is omdat 90% van mijn zeebaarsvisserij plaats vindt in of net buiten dit nationale park, een gebied waar ik een bijzondere affiniteit voor heb ontwikkeld en me ook aanspreekt vanwege haar natuur en schoonheid. Ik kan nog steeds intens genieten van een prachtige zonsondergang of zonsopkomst, een sprookjesachtige mist over het water, een ruwe golfslag met stormachtige wind, een zeehond die een kijkje komt nemen, een groep bruinvissen die voorbij komt of een groep lepelaars op de slikken. Naast de zeebaarsvisserij zal ik dan ook te zijner tijd over deze aspecten iets melden op mijn blog. Wellicht dat ik naast mezelf ook diverse andere lezers hier een plezier mee doe.