zondag 12 februari 2012

Ima Skimmer

Mijn grootste passie binnen de zeebaarsvisserij is zondermeer het vissen met oppervlaktepluggen. Het letterlijk zien van baarzen die achter je plug kolken,  en  het waarnemen van de aanbeten (en missers) is ronduit spectaculair en werkt wat mij betreft ‘zwaar plezierig verslavend’.  Zoals bij zovelen was een Lucky Craft Sammy de eerste stickbait die ik destijds in mijn bezit had en waarmee de eerste stappen van de oppervlakte visserij werden gezet. Inmiddels wordt die ene Sammy vergezelt door vele andere stickbaits in alle soorten en maten in uitpuilende tackle dozen.  Een van mijn favorieten in deze verzameling is de Ima Skimmer. Vanaf 2009, zijn mijn Skimmers nu 3 seizoenen achter elkaar succesvol gebleken, en de Ima Skimmer staat dan ook stevig in mijn persoonlijke oppervlakte pluggen top 3.
Ima heeft de Skimmer geintroduceerd op de ICAST in Las Vegas in 2008. De Skimmer was in eerste instantie bedoeld voor de Amerikaanse markt, met name voor de (zoetwater) visserij op Black Bass. Al snel echter werd de vangkracht van de Skimmer onderkend door vele andere sportvissers, en werd deze ingezet voor de zeebaars visserij over de gehele wereld, van de Amerikaanse  Striped Bass tot de Japanse en uiteraard de Europese zeebaarzen. De Ima Skimmer is er in een 3-tal uitvoeringen, alle drie met identiek design, zeer slank profiel en 110 mm lang.
Er is de oorspronkelijke zoetwater variant van 10 gram (Skimmer),  en een zoutwater variant (Salt Skimmer) van 14 gram, die is voorzien van zoutwater bestendige dreggen en een extra tungsten kogel in het achterlijf. De Salt Skimmer is echt uitgebracht voor de zeebaars visserij . Vorig jaar is een derde Skimmer door Ima aan het assortiment toegevoegd, een stille zoutwater variant van eveneens 14 gram. Deze Salt Skimmer Silent is bedoeld voor zogenaamde ‘high pressure areas’, dus voor gebieden waar erg veel met kunstaas op zeebaars wordt gevist, om mogelijk dressuur gedrag te doorbreken. Ik heb afgelopen seizoenen zowel de zoet- als zoutwater variant gebruikt;  de Salt Skimmer Silent is inmiddels besteld en ga ik volgend seizoen eens uitproberen.
Voor mijn oppervlakte pluggen heb ik een sterke voorkeur voor natuurlijk kleuren en ‘ghost’ varianten, en vind deze voornamelijk in de zoetwater Skimmers van Ima. Met name de kleuren ‘smoking ghost shad’ en ‘ghost minnow’ zijn naar mijn mening helemaal top. Het enige nadeel bij de zoetwater Skimmers zijn de dreggen, die vrij snel aan vervanging toe zijn, maar dat is met een paar goede zoutwater bestendige dreggen snel opgelost.
Ik vis graag met goed werpende pluggen, een plug die door de lucht dwarrelt en fladdert irriteert me mateloos en het moet wel een hele goede vanger zijn wil ik daar lang mee vissen. Om een voorbeeld te geven, vis maar eens met een OSP Bent Minnow, het minste beetje wind op kop resulteert in een dwarrelende plug die niet verder komt dan eenderde de afstand van bijvoorbeeld de Skimmer. Ik zeg niet dat de Bent Minnow geen goede plug zou zijn, en wind af wil ik daar wel eens mee vissen, maar het is toch niet echt mijn plug. Maar dan de Ima Skimmer, die werpt echt fantastisch, ook wind op zijn hier grote afstanden mee te bereiken.
Maar, goed werpen is een, maar niet voldoende natuurlijk, de actie van de plug dient baarzen te verleiden. En de actie van de Skimmer is naar mijn mening ideaal voor zeebaars in onze wateren. De Ima Skimmer heeft, zoals Ima dat omschrijft, een ‘wild boiling’ actie,  die in de praktijk  erg gemakkelijk gerealiseerd kan worden. De plug laat zich zo eenvoudig binnenvissen dat je bijna niets verkeerd kunt doen. “Wild boiling” wil zeggen dat bij iedere zigzag beweging van de plug, zowel naar links als naar rechts, een kolkje net achter de plug ontstaat. Er wordt dus een aasvisje in hevige nood gesimuleerd. Het geheel wordt kracht bijgezet door het lage geluid wat door een van de kogels geproduceerd wordt.
Er is eveneens heel goed met de Skimmer te variëren met verschillende walk-the-dog stijlen, de plug laat zich zowel tergend langzaam als relatief snel binnenvissen, en alles er tussen in, terwijl de gewenste actie gehandhaafd blijft. Ook voor het toepassen van het ‘stop-and-go’ principe is de Skimmer zeer geschikt. Bij de korte ‘stop’ gaat de Skimmer niet verticaal in het water staan, maar blijft in een hoek van circa 70 graden in het water hangen, wat een iets natuurlijker vervolg geeft aan de beweging van de plug na de ‘stop’.  Met name als de baarzen wel met de plug meezwemmen, maar aanbeten uitblijven kan ‘stop-and-go’ soms zeer effectief zijn. De zeebaars gaat dan meestal tot de aanval over net na de korte ‘stop’, dus zodra de plug weer in beweging komt . Ik heb dit diverse malen mogen ervaren bij sessies in de avondschemering, baarzen die wel achter je plug kolken, maar niet willen bijten. Het geeft dan een enorme voldoening als middels verandering van tactiek je toch een paar mooie baarzen kunt landen.
Wat de meest effectieve manier van diverse walk-the-dog varianten is om baarzen te verleiden kan van dag tot dag varieren, en heeft onder meer te maken met wind en water condities (stil of rimpelend water, golfslag etc). Hier is niet een eensluidend antwoord op te geven, maar zoals met alle oppervlaktepluggen is ook bij de Skimmer de ‘’oog-hand’’ coördinatie belangrijk; je pols en hand bewegingen moeten de actie aan de plug geven die je wilt zien; als je dit goed doet, dan kun je de Skimmer een zeer beweeglijke en natuurlijke ‘wounded baitfish’ simulatie geven met veel variatie, die als het even meezit, resulteert in zeebaarzen die op je plug knallen.
Voor mij is de Ima Skimmer een zeebaarzen verleider van de hoogste klasse, een absolute top stickbait. Vanaf half mei tot ver in het najaar zitten er altijd wel een paar in mijn tas, en dat zal het komende seizoen niet anders zijn.