zaterdag 3 november 2012

De laatste baarzen van het seizoen

Het is inmiddels begin november, ik was van plan om eind oktober mijn zeebaars seizoen af te sluiten, maar vanwege het missen van een grote baars afgelopen weekend vandaag toch nog maar een keer naar de kustlijn gereden. Vorig weekend slechts een enkele aanbeet, maar wat voor een. Ik stond te gooien met een OSP Rudra en bij de derde worp al beet, wat heet, echt een keiharde klap op mijn hengel en vervolgens een baars die door de slip heen ging zoals ik dat dit seizoen nog niet had meegemaakt. Er leek geen einde aan te komen, de baars ging richting open water en gelukkig niet de andere kant op richting de stenen. Althans, zo leek het, tot in een keer de lijn slap viel; snel draaien tot ik weer contact had met deze zonder twijfel grote zeebaars, die helaas als een pijl richting stenen ging, en met geen mogelijkheid onder controle te krijgen was. Waar ik al voor vreesde gebeurde dan ook; de baars schoot tussen de stenen, die vol zitten met scherpe randen van onder meer oesters en mosselen, en even later pats, lijn door, weg baars en weg plug. Tja, balen natuurlijk, maar hier was helemaal niets tegen te doen. Al met al aanleiding om het vandaag toch nog maar een keertje te gaan proberen. 


Zonder enige verwachting naar de waterkant gereden en een tweetal uurtjes staan gooien. Het weer was in eerste instantie niet al te best, maar gelukkig werd het wel droog. De watertemperatuur is inmiddels zo'n beetje gezakt tot de grens om nog effectief met pluggen te kunnen vissen, en naar mijn overtuiging zijn inmiddels al vele baarzen uit onze kustwateren verdwenen. Maar, na een uurtje dan toch een aanbeet op de Ima Hound Fang, en na een korte dril kon een baars van 54cm op de foto worden vereeuwigd. Hierna volgden nog een tweetal baarsjes op een X-rap zoals op de onderste foto, en dat was het dan, hiermee eindigde mijn zeebaars seizoen van 2012. Hopelijk duurt de winter niet te lang, zodat we zo tegen eind april de draad weer kunnen oppakken.