dinsdag 20 november 2012

De Ima Hound familie


Met de regelmaat van de klok worden er door de diverse lure brands nieuwe pluggen geïntroduceerd. Soms zijn deze vernieuwend, maar veelal vraag je jezelf ook af wat sommige pluggen nou echt toevoegen en lijken ‘meer van hetzelfde’ te zijn; en af en toe zijn het zelfs regelrechte imitaties van reeds bestaande pluggen van een ander merk. Niet zomaar alles aanschaffen dus. Nou kun je nu eenmaal niet alles kopen en uitproberen, maar regelmatig ga ik, zoals zovele anderen ‘voor de bijl’ en schaf ik nieuwe pluggen aan. Door de jaren heen ben ik wel wat voorzichtiger geworden en koop zeker niet zomaar van alles aan; immers, een 20 tot 25 Euro ben je zo armer.


Een jaar geleden introduceerde Ima de eerste telg uit de Ima Hound familie, de Ima Hound 125F Glide, en begin 2012 volgde de tweede, de Ima Hound 125F Fang. Met een mooi marketing verhaal waarin deze pluggen werden gepositioneerd als pluggen waarmee afstanden tot wel 78m konden worden gehaald, trokken deze pluggen de aandacht van tal van websites, blogs en forums. Omdat deze pluggen op diverse filmpjes tevens een mooie actie lieten zien werd mijn interesse toch zo groot dat ik in het vroege voorjaar besloot om zowel de Glide als de Fang aan te schaffen.

De pluggen bevallen me enorm, en voegen wat mij betreft echt wat toe aan mijn pluggen arsenaal. Over de werp capaciteiten die aan deze pluggen worden toegeschreven is weinig tot niets gelogen; de pluggen werpen echt fantastisch, (heel) ver en precies. Het zijn met hun 20 gram en 12,5 cm wat mij betreft wel pluggen voor een hengel met wat pit waarmee je lekker door kunt gooien. Wat me naast de uitstekende werp eigenschappen, misschien nog wel meer bevalt zijn enerzijds de actie die de pluggen laten zien en anderzijds hun stabiliteit in snel stromend water. De Hound’s zijn enorm stabiel, waar sommige pluggen nog wel eens halverwege de retrieve naar boven willen komen bij snel binnen spinnen in hard stromend water, blijven deze pluggen mooi op diepte lopen; stabiel en met een mooie ‘wobbling’ actie die in alle omstandigheden intact blijft.


Verschil in beide pluggen zit hem in de duik diepte (Glide 70-100cm, Fang 80-130cm), welke zichtbaar is in de verschillende duiklip grootte van de pluggen, en een tweede verschil zit in de dreggen. De Fang is uitgerust met twee dreggen (Owner ST46 maat 2) en de Glide met drie (Owner ST46 maatje 4). Wat later dit jaar is de derde telg aan de Hound familie toegevoegd, de Ima Hound 125F Orca; duikdiepte is gelijk aan de Fang, maar de Orca is uitgerust met 3 dreggen zoals de Glide.

Al met al naar mijn mening fantastische pluggen, enige minpuntje is dat de pluggen relatief snel ‘gebruikssporen’ vertonen, een euvel dat meerdere Ima pluggen hebben. Niet dat dit de vangkracht aantast overigens, maar dit is een kwaliteitspuntje wat gewoonweg niet hoeft, en wat bij andere lure brands zoals Duo vele malen beter is. 


Het hele jaar door deden de Ima Hound pluggen het goed, met name op de Fang zijn van begin tot het einde van het seizoen baarzen gevangen. Ik ben  er zo van gecharmeerd dat ik inmiddels ook een Orca heb aangeschaft; hier is nog nauwelijks mee gevist, dus die mag zich volgend seizoen gaan bewijzen.