maandag 28 maart 2016

Trugkieke (9) en een blik vooruit

Het is bijna April, de zeewater temperatuur tikt de 8 graden aan, afhankelijk van het weer, nog slechts een paar weken en we kunnen ons opmaken voor de start van weer een nieuw zeebaars seizoen. Wat  voor een seizoen dat wordt is koffiedik kijken, wellicht een herhaling van seizoen 2015, of hopelijk wat beter met meer grotere baarzen in de Oosterschelde.

Het vorige seizoen was een opmerkelijk seizoen, niet eerder heb ik meegemaakt dat er zo veel kleinere baarzen de diverse Oosterschelde (kant) stekken bevolkten. Diverse sessies met dik dubbele cijfers, waarbij de maand September de kroon spande met zelfs een sessie er bij van bijna 40 scholen baarzen. En allemaal aan de oppervlakte pluggen, en met welk plugje je viste maakte vaak helemaal niks uit, zodra je plug in het water lag werd die aangevallen. Prachtig toch, zou je zeggen? Maar als ik heel eerlijk ben dan is dit wat mij betreft een ‘ja’ en een ‘nee’. Wat leuk was dit seizoen, dat op een enkele uitzondering na, alle baarzen aan de oppervlakte werden gevangen. Maar als je de na zoveelste sessie weer allemaal baarsjes van zo’n 20 tot 35 cm aan de plug hebt hangen, dan gaat de lol er toch wel een beetje af. Ik heb er ook niks meer over geschreven, en ben ben zelfs diverse stekken, waar keer op keer grote scholen kleine baars de kop op staken gaan mijden en naar andere stekken gereden, overigens zonder veel succes.



Er kwamen vorig seizoen nog wel diverse mooie 50+ baarzen aan de kant, maar duidelijk minder dan andere seizoenen. En hoewel het vaak een prachtig schouwspel is om te zien hoe kleine baarzen keer op keer je plug aanvallen, stelt de dril van een klein baarsje vergeleken met een grotere baars in top conditie niet echt veel voor. Je kunt dan nog wel lichter gaan vissen, wat ik ook gedaan heb, maar het is toch niet vergelijkbaar bij het drillen van grotere baarzen. Maar goed, je moet het nemen zoals het komt niet waar. En hoewel wat mij betreft er (veel) betere seizoenen geweest, heb ik toch weer met veel plezier diverse malen aan de Oosterschelde dijken gestaan. Helaas beduidend minder kunnen vissen dan andere seizoenen;  thuis een verbouwing en bovendien een andere baan,  dat zijn niet de beste voorwaarden om veel tijd te vinden.




Langzaam maar zeker gaan we ons opmaken voor seizoen 2016, afhankelijk van de snelheid waarmee het zeewater opwarmt naar zo’n 12 graden, gaat het ergens tussen eind April en half Mei weer beginnen. Een seizoen waarbij verscherpte maatregelen van kracht zijn met een hogere minimum maat en een bag-limit, waarvan iedereen inmiddels wel op de hoogte zal zijn. Wat mij  betreft een goede zaak, verbeter de wereld en begin bij jezelf. Natuurlijk zijn de huidige beheersmaatregelen bij lange na niet voldoende, en als de beroepsvisserij niet verder wordt beperkt, dan is een nagenoeg volledig instorten van de zeebaars bestanden helaas een reëel scenario. Het zou een horror scenario zijn, waar je beter maar niet te veel aan kunt denken. Het enige wat je als individuele zeebaars visser kunt doen is de inspanningen van SVN  en andere instanties steunen om tot een structurele aanpak van een Europees zeebaars beheer te komen, en je uiteraard houden aan de nieuwe maatregelen voor sportvissers. Maar voor iedere zeebaars visser die C&R hoog in het vaandel draagt zal dat geen probleem zijn. Enfin, genoeg hier over, de komende weken ga ik de draad op mijn molens weer vervangen en dan staan we klaar voor de start. Ik wens iedereen een fantastisch seizoen!