zaterdag 26 januari 2013

Shimano Vanquish


Na wat wikken en wegen eind vorig seizoen de knoop doorgehakt en besloten om een nieuw spinmolentje aan te schaffen. Doel was een lichte spinmolen, die een slagje kleiner dan mijn Daiwa 3000 molens moest zijn, maar met behoud van een inhaalsnelheid van minimaal zo’n 75cm om met de meeste pluggen nog redelijk goed uit de voeten te kunnen. Mijn oog viel al snel op de nieuwe Shimano Vanquish C3000 molen, een meer dan schitterend molentje met een specificatie die perfect past bij waar ik naar op zoek was.


De Shimano Vanquish range is vrij uitgebreid, hoewel er in Europa slechts 2 worden gevoerd, bestaat de range uit 12 modellen, van een 1000 tot en met 4000 model, met diverse varianten in high-gear en low-gear (voor een volledig overzicht, klik <hier>). Keuze volop dus, maar mijn oog viel dus op de C3000, die inmiddels ook in Nederland verkrijgbaar is.  

De specs van dit ‘award’ winnende molentje (“Best fixed Spool Reel” op de EFFTEX in Parijs 2012) mogen er zijn. De C3000 weegt slechts 195 gram, het lage gewicht is verkregen middels het toepassen van een magnesium composiet (body) en het verbeterde C14+ carbon (rotor).  Het resultaat is dus een zeer lichte molen met een hoge stijfheid, zout water bestendig en afwasbaar. De molen is wat kleiner dan mijn Daiwa’s;  de “C” voor de 3000 klasse aanduiding staat voor ‘compact size body’, de body heeft de grootte van de Shimano 2500 klasse met een spoel maat van de 3000 klasse. De Vanquish C3000 heeft een inhaalsnelheid van 76cm; in mijn visie ideaal voor de oppervlakte visserij en acceptabel voor duikende pluggen.

Ik ga de molen opspoelen met een dunne ronde 8-braid lijn, en gebruiken in combinatie met lichte spinhengels. Met name samen met mijn Yamaga Blanks Ballistick 81/12, een spinhengel van 2.40m lengte die eveneens een zeer laag eigen gewicht heeft van slechts 112 gram.  Naar mijn mening vormt dit een combinatie die prima in balans is. Die balans kan overigens weg zijn als een dergelijke lichte molen gecombineerd wordt met een wat (te) zwaardere hengel. De hengel kan dan de neiging krijgen om ‘voorover te hangen’ in de top omdat het ‘tegenwicht’ van de molen niet meer in verhouding is, de balans is dan weg en dat voelt niet echt lekker als je staat te vissen.

De Shimano Vanquish C3000 ziet er in ieder geval fantastisch uit, ik kijk er al naar uit om mee te gaan vissen.