zaterdag 4 februari 2012

Ima Keep 125F

De eerste van een aantal posts over kunstaas welke ik op een bepaalde manier ben gaan waarderen in mijn zeebaarssessies. Beschrijvingen van een zeer persoonlijke aard; met andere woorden, niet iedereen hoeft het met mij eens te zijn, het betreft louter en alleen hoe ik een bepaalde plug ben gaan waarderen, en welke pro's en contra's ik beleef. De eerste is de Ima Keep 125F, een voorbeeld van zo'n plug met in mijn beleving pro's en con's.

In het voorjaar van het vorige seizoen, werden we nogal eens geconfronteerd met een harde, soms zelfs stormachtige wind, zo’n 5 a 6BF, die bovendien ook nog schuin of recht op kop stond. Het was dus zaak om met materiaal op pad te gaan om deze winderige condities het hoofd te bieden, en, de juiste pluggen mee te nemen. Pluggen zoals de Megabass Zonk 120 en de Duo Tide Minnow SLD zijn vermaarde pluggen voor dergelijke omstandigheden, die naast een prachtige actie ook geweldige werp capaciteiten hebben. Een plug die wat mij betreft ook zondermeer in het rijtje van ‘lange afstand’ pluggen thuis hoort is de Ima Keep 125F. Een slanke plug van 125mm, 15 gram en een voor veel stekken ideale zwemdiepte van 40 tot 100cm.

Als je het design van deze plug eens goed bekijkt, dan vallen twee dingen direct op; een slanke en aerodynamische body, en een net zo’n aerodynamische ellipsvormige zwemlip. Deze plug lijkt als het ware ontwikkeld in een windtunnel, gemaakt om grote afstanden mee te overbruggen. En dat doet deze plug zonder meer. Ik heb ook een Duo Tide Minnow SLD 125F, die eveneens prima gooit, maar met name wind op gooit de Ima Keep 125F toch net wat verder. De Ima Keep gaat nooit ‘fladderen’, en gooit worp na worp ver, de plug snijdt door de lucht, wind op, schuin, maakt allemaal niets uit. Het weight shift systeem met een tweetal kogels zorgt er voor dat de plug als een pijl uit een boog wegschiet bij de worp.

Nou dat is mooi, dus alleen Ima Keep’s in mijn tas? Nee, dat ook weer niet, want niet op alle aspecten blinkt deze plug altijd uit. Als ik de vergelijking maak met de Duo Tide Minnow SLD 125F, die een zelfde lengte heeft, vergelijkbaar gewicht en zwemdiepte, dan laat de Ima Keep een wat mindere rollende en zigzaggende actie zien dan de Tide Minnow. Bovendien is de Tide Minnow stabieler, en vrijwel ongevoelig voor sterke zijwaartse stroming en hoge inhaal snelheden. De Ima Keep is hier wispelturiger, en kan met name bij een sterke zijwaartse stroming wel eens zonder enige actie in een rechte lijn naar de kant komen, tja, en dat is nou net niet de bedoeling natuurlijk. In dergelijke omstandigheden de inhaalsnelheid verlagen helpt, maar ook dan is de plug niet altijd stabiel. Soms gaat het 20 worpen achtereen goed, en dan weer een paar worpen waarbij de retrieve nergens op lijkt. De aerodynamische zwemlip heeft dan wel een voordeel voor verre worpen, maar ‘eist zijn tol’ in genoemde omstandigheden. Zoals gezegd, meestal gaat de retrieve gewoon goed, en laat de Ima Keep de actie zien waar die voor ontworpen is, maar niet altijd.
Op de Ima Japan website staan een paar kenmerken genoemd waarin de Keep 125F zou excelleren: werpafstand, ongevoelig voor wind op kop en zijwind, en, een rollende actie die ongevoelig is voor de snelheid van binnenvissen. Ik kan de sublieme werpeigenschappen volmondig onderschrijven, maar met name bij een sterke zijwaartse stroming is de plug niet altijd op haar best, en genoemde Duo Tide Minnow 125F toch wel een klasse beter.

Afhankelijk van de stek, kan werpafstand absoluut belangrijk zijn, en zeker bij veel wind kan een metertje of 5 tot 10 verder kan zomaar net het verschil maken. Ik heb derhalve vorig voorjaar veel gevist met de Ima Keep’s, en daar verschillende mooie baarzen mee mogen vangen, en vrijwel zonder uitzondering ver van de kant. De Ima Keep 125F is naar mijn mening een plug ‘met twee gezichten’; subliem voor de lange afstand, maar niet altijd stabiel in de retrieve. Maar ondanks deze beperking, is voor mij de Ima Keep 125F een plug die aankomend seizoen toch weer regelmatig in mijn tas zal zitten.