zondag 19 februari 2012

Simpel en effectief

Het vissen met pluggen op zeebaars is fascinerend. Om te beginnen zijn met name de Japanse pluggen veelal prachtige kunstwerkjes vol technisch vernuft, en hebben daarnaast een grote vangkracht. Pluggen zijn echter ook relatief duur, en als je er een verspeeld, kun je zo maar een twintigtal Euro’s armer zijn. Een goedkoper alternatief is om te vissen met soft plastics. Het vissen met loodkopjes voorzien van shads of twisters kan zeker wel leuk zijn, maar velen, waaronder ik zelf, geven nu eenmaal de voorkeur aan pluggen. De pluggen visserij geeft een volledig andere beleving, het is wat mij betreft veel dynamischer, en de aanbeten komen vaak spectaculair hard door.  Maar ja, zeker onervaren zeebaarsvissers willen nog wel eens een plug verspelen, en dat is dan toch zuur. Er is echter een alternatief, met een bijna vergelijkbare visserij beleving. Een alternatief, eenvoudig en simpel, maar wat zeker effectief kan zijn.
 Ik heb het over de spinlepel, een spinlepel kost niet veel meer dan een paar Euro’s, en dat geldt ook voor goede lepels zoals de Toby en Moresilda spinlepels. Deze zijn wellicht wel minder ‘sexy’ dan een mooie plug, maar hoeven niet minder effectief te zijn, zeker niet in het vroege voorjaar en late najaar. Ik vervang zelf meestal wel de dreg door een enkele haak voorzien van een twister, waardoor er naar mijn ervaring een net wat aantrekkelijker stukje kunstaas ontstaat. Vaak zet ik een tonwarteltje tussen de lepel en de haak zodat een wat vrijere beweging ontstaat voor de twister, maar noodzakelijk is dit niet. Deze lepel-twister combinatie kan naar mijn mening op bepaalde momenten en op bepaalde stekken een uitstekend alternatief bieden ten opzichte van pluggen.
Ten eerste, als verre afstanden moeten worden overbrugd vallen veel pluggen ‘door de mand’, maar een lepel-twister combi werpt altijd goed, ook met veel wind. Vooral de Moresilda 22 gram werpt als een speer. Bij heel veel wind is het ook een optie om in plaats van een spinlepel een klein werp-pilkertje te gebruiken, al geeft dat wel minder actie aan het geheel. Ten tweede heeft een lepel-twister combinatie een aantrekkelijke zigzag actie, immers de actie van de lepel wordt als het ware nog extra levendig gemaakt door de twister die de zigzag beweging van de lepel exact volgt. En ten derde, als je vist op moeilijke en grillige stekken met allerlei onderwater obstakels, en je een keer vast komt te zitten, ben je niet direct een paar Euro tientjes lichter.
Het binnenvissen is eenvoudig, redelijk snel binnendraaien volstaat. In het vroege voorjaar, als de water temperatuur nog relatief laag is, dan draai ik net een slag langzamer binnen.  Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik niet zo heel veel met de lepel-twister combinatie vis, maar dat heeft meer te maken met mijn voorliefde voor (oppervlakte)pluggen dan iets anders. In het vroege voorjaar wil ik wel eens langs de paalrijen en paalhoofden aan het strand vissen. In die gevallen vis ik regelmatig met de lepel-twister combinatie; vanaf het strand kun je dan vrij eenvoudig net voorbij de paalhoofden gooien en vervolgens vlak langs de palen binnen spinnen. En dat heeft in afgelopen jaren toch een aantal mooie zeebaarzen opgeleverd.
Ook in het najaar kan de lepel-twister combi soms zeer effectief zijn. Zo staat een ochtendsessie op een winderige oktober ochtend van een paar jaar geleden nog in mijn geheugen gegrift. Ik viste samen met mijn zeebaars kameraad Charles, we stonden beiden al een uurtje met allerhande pluggen te gooien zonder ook maar een aanbeet te krijgen. Eigenlijk hadden we net besloten om maar naar een andere stek te rijden toen Charles zei nog even met een lepel-twister combi te proberen. Na de tweede worp klonk een harde “yes” en ik hoorde naast me een gierende molenslip. Vervolgens herhaalde zich dit drie worpen achter elkaar, terwijl mijn pluggen niets opleverden. Ik besloot daarom ook maar een lepel-twister er aan te hangen, en ja hoor, direct een aanbeet. Het zou een fantastische ochtend worden met mooie baarzen, en allemaal met een simpele lepel met een twistertje er achter.

Het vissen met pluggen is fantastisch, maar een lepel-twister combinatie kan soms zeker zo effectief zijn, en een alternatief bieden voor vaak dure pluggen.