zondag 4 september 2016

September is begonnen

De September maand is begonnen, ik zal even een slag om de arm houden, want de afgelopen jaren was deze maand niet altijd goed, maar de maand September is normaliter dè zeebaars maand bij uitstek. De baarzen zijn nu enorm sterk, en willen zich nog maximaal volvreten voordat ze over een aantal weken langzaam maar zeker uit de Oosterschelde weg trekken. 


Wanneer dat precies is, is koffiedik kijken, in het verleden heb ik er tot half november baarzen gevangen, maar de afgelopen jaren lijken ze toch wat eerder weg te trekken. Ze zitten dan nog wel een tijdje aan de kust, maar nog maar slechts een enkeling in de Oosterschelde. 


De September maand is voor mij in ieder geval mooi gestart, zaterdagochtend in de ochtendschemering bij mijn stekje aangekomen, en na een half uurtje een mooie aanbeet, met direct een kromme hengel. Een hele mooie dril, een sterke baars die keer op keer een enorme run nam. Even later lag een pracht exemplaar van 71 cm op de kant te pronken voor de foto. Zo, dat was even een lekker begin. In het uurtje erna werd regelmatig de plug aangevallen, er waren ook de nodige missers, maar diverse baarzen konden worden geland. In totaal 7 baarzen gevangen, een paar veertigers, maar ook een paar mooie vijftigers, waarvan er een net de 60 cm niet haalde. Allemaal mooie vissen, die gevangen zijn met de Patchinko 100.


Zo tegen de klok van 8 uur begon de wind fiks aan te trekken, de golfslag werd behoorlijk fors en met de Zuidwester recht op kop werd ingooien steeds lastiger, Maar goed, mijn ochtend kon op zich al niet meer stuk. Laten we hopen op een mooie September maand.