maandag 8 augustus 2016

Drie maal is scheepsrecht

Schreef ik in mijn vorige blogpost nog over de grote aantallen scholenbaarzen in de Oosterschelde; dit week-end heb ik er niet een gezien. Sterker nog, maar amper een paar aanbeten kunnen scoren, wat een groot contrast vormde met vorige weken. Tja, het kan verkeren. Op zaterdag geen enkele baars kunnen vinden, maar zondag was gelukkig wat beter. Na een half uurtje gooien een paar zware kolken achter de plug, maar verder niets. De volgende worp 'boem'; vanuit het niets werd de plug gegrepen en een lange run volgde. Net toen ik dacht dat dit toch wel een flinke baars zou moeten zijn,  voelde ik even wat kopschudden en toen was het klaar; los. Jammer, maar ook dat hoort er nu eenmaal bij. 

Een minuut of 10 later van hetzelfde laken een pak, bijna een herhaling van de eerdere mooie aanbeet, maar helaas ging het ook hier mis, een meter of 5 van de kant eveneens los. Ik had de baars al gezien en het was beslist een mooi exemplaar. Dat is even balen natuurlijk. De worp erna direct een kolk achter de plug, gelijk volgde de aanbeet en werd de molen kort door de slip getrokken. Ik dacht in eerste instantie met een kleinere baars te maken te hebben, toen vlak bij de kant alsnog een paar flinke runs werden genomen. Maar nu ging het goed en kon de baars worden geland. Driemaal is scheepsrecht! Na de foto werd deze mooie baars van 56 cm weer terug in zijn element gezet. Hierna geen aanbeten meer gehad.